Klass 1 - AM

AM-utbildningen innehåller teorikurs och körning.
Teorikurs samt manöverbana utbildas i grupp, dom delarna kan vi ej anpassa till enskild undervisning.
Körkortstillstånd krävs, du kan gå teorikursen utan giltigt körkortstillstånd men när vi ska köra i trafik så måste det vara godkänt.
Tänk på att om det krävs ett läkarintyg pga t.ex medicinering så tar det längre tid att få det godkänt så ansök i god tid.
Du kan börja din AM-utbildning när du är 14 år och 9 månader.
Teoriprovet skrivs hos Trafikverket och kan tidigast göras den dagen du fyller 15 år.
För att få göra teoriprovet måste teorikursen och körningen vara godkänd av trafikskolan och rapporterad digitalt till Transportstyrelsen.
OBS! Giltig legitimation måste visas hos Trafikverket!
Du ska även ha med dig giltig legitimation vid din AM-utbildning.

Teori

Teoriundervisningen består av sammanlagt 8 timmar.
Därefter ska eleven plugga på egen hand, via elevcentralen.

Körning

Så fort körkortstillståndet är klart, kan körningen börja.
Vi börjar med körningen på manöverbanan  och efter att den är godkänd är du som elev redo för din körning i trafik.
Ta med legitimation och körkortstillstånd till lektionen för körning i trafik.

​Prov

Teoriprovet kan förbokas när du fått en tid för körning i trafik eftersom att utbildningen ska vara godkänd och du ska ha fyllt 15 år för att få skriva ditt teoriprov.
Vid  läs-och skrivsvårigheter, meddela oss detta innan kursstart, om det behövs förlängd tid eller muntligt prov. För att få göra teoriprovet med förlängd tid eller muntligt så krävs det intyg som ska skickas in till trafikverket. Väntetiderna på muntligt prov är oftast väldigt långa.

Kommande kurser:

​​​​​​​​​​​​​
Fredag 26/4 kl.08.15-17.00
Torsdag 23/5 kl.08.15-17.00 (LOVDAG)

Klass 2 - Förarbevis

Utbildning för moped klass 2 innehåller endast teorikurs.
För ett förarbevis klass 2 moped så krävs inget körkortstillstånd.
Teorikurs utbildas i grupp och där kan vi ej anpassa till enskild undervisning.

Teori

Obligatorisk närvaro på 10 timmar teorikurs.
När du gått klart kursen ska du fortsätta att studera teori via elevcentralen.
​​​​​​​Det finns också möjlighet att boka enskilt teoristöd med teorifrågorna 50 min (250kr)

Föranmälan krävs!

Prov

För dig som ska ta ett förarbevis för
klass 2 moped så är det endast ett godkänt teoriprov som ska göras.
När du har gjort det som krävs för att få boka prov och du känner dig redo så bokas ett prov hos oss under våra kontorstider.

Du ska ta med giltig legitimation när du ska skriva ditt prov.