B-körkort

För att ta ett B-körkort så krävs det att du har ett giltigt körkortstillstånd.
Utbildningen är både teoretisk och praktisk.

Vi följer transportstyrelsens kursplan och för en dokumenterad plan för varje elev.
Innan prov ska eleven ha genomgått kursplanens alla delar, både praktiskt och teoretiskt.
Våra manuella bilar är  Volkswagen Golf, lättkörda och smidiga bilar som lämpar sig perfekt som övningsbil.
Vi har även två automatbilar som är en Volkswagen Golf och en Kia soul som även dom är lättkörda och smidiga.

Vi bokar ditt teori + körprov i god tid inför din 18-årsdag eller när du själv har planerat vara klar.
Praktik
Den praktiska utbildningen är individuell och anpassas efter elevens förkunskaper.
På den första lektionen så kollar vi av vad eleven redan kan för att vi sedan ska kunna planera utbildningen
efter elevens kunskaper och behov.

Teori
En teorikurs är i fyra delar. Vi har ett löpande teorischema.

Lektion 1 - Info och miljö.
På denna lektion går vi igenom hur utbildningen går till. Vilka studietekniker finns och hur kan du som elev plugga teori. På denna lektion får du också lära dig hur du kan bidra till att minska utsläppen.

Lektion 2 - Inledande tätort och stadstrafik.
På denna lektion går vi igenom regler och vilka risker vi ska ta hänsyn till när vi kör i stadsmiljö och i mindre samhälle.

Lektion 3 - Vägmärken, Människan och Landsväg.
På denna lektion får du lära dig om människan. Vilka risker vi ska ta hänsyn till vid körning på större och mindre landsväg.

Lektion  4 - Vilt, halka och fordon.
På denna lektion går vi igenom halt väglag och vilka risker det medför.
​​​​​​​Vi lär oss också om vad som gäller när vi kolliderat med vilt, vilka vikter ska vi kunna och hur räknar vi bromssträckor

Teoristöd
Vi erbjuder också enskilt teoristöd vilket är ett mycket uppskattat upplägg.
Då sitter eleven och läraren i ostörd miljö.
Här har du som elev möjlighet att komma igång med dina studier eller få extra stöttning inom ett visst område.
Passar bra för elever med läs och skrivsvårigheter men också för dig som fastnat och behöver hjälp på vägen.

Elevcentralen
Eleven studerar också teori genom självstudier på elevcentralen, den finns som app och på webben. Den är uppbyggd i olika delar.
Plugga- instuderingsfrågor som behandlar alla de olika områdena i körkortsutbildningen, här ska eleven jobba med böckerna.
Anpassat test - där skapar eleven ett eget test utifrån de områden som eleven vill studera mer.
Sluttest - här simuleras ett teoriprov. 65 frågor och vår kravgräns för godkänt är 55 av 65 godkända frågor på 50 min.
Snabbtest - teoritest med 10 frågor som är perfekta att underhålla sig med när man t.ex sitter på bussen.

Riskettan är en obligatorisk utbildning på 3 timmar, som handlar om alkohol, droger, trötthet och riskbeteenden.
Risktvåan/halkbanan är en obligatorisk körning på halt underlag och planeras tillsammans med läraren.